Kom i bedre form med bare 7 minutters trening!

Syv minutters_24

Har du hørt om 7 minutters trening?

Før jeg sier mer, får jeg kanskje fortelle at jeg IKKE er sponset, da det nesten kan høres slik ut. Jeg må bare dele dette med dere, da det virkelig har forandret livet mitt.

Jeg hater å trene!

Og siden jeg jo er over middels glad i kaker, (og er 48 år) så får jeg jo trene litt 😉

Da jeg hørte om 7-minutters trening, ble jeg raskt interessert.

Men jeg må innrømme at jeg synes det hørtes for godt ut til å være sant. 7 minutter, hva er vel det?

Jeg bestemte meg derfor for å teste det ut. Det er viktig for meg at alt jeg deler på bloggen er godt testet ut, jeg bestemte meg derfor for å gi det minimum et år. Det er nå mer enn tre år siden jeg begynte med 7-minutters trening og nå mener jeg at jeg har et godt grunnlag for å uttale meg.

Det virker utrolig nok!

Da jeg begynte klarte jeg bare en halv push-up. Ja, jeg vet det er skikkelig dårlig, men det var altså det jeg klarte. Etter to måneder med 7 minutters trening klarte jeg hele 25 push ups i ett strekk!

Det alene er et godt bevis på at man virkelig blir sterkere. Men jeg opplevde mye mer enn det. Hele fasongen min har forandret seg. Grevinnearmene er borte, nå kan jeg vinke så mye jeg vil, uten at det henger og slenger. Rompa har løftet seg, beina har fått finere form og alt har blitt mye fastere. Jeg beveger meg lettere, blir ikke så raskt sliten og føler meg i mye bedre form.

Og det er ikke bare jeg som mener det virker. Treningen er testet av både norske og utenlandske treningseksperter, som er veldig positive.

Jeg har en stillesittende jobb, og bare det å kunne avslutte jobben med å ta syv minutters trening gjør at jeg får liv til hele kroppen igjen. Jeg kjenner også at hjerte, lunger og diverse har godt av treningen. Det føles rett og slett godt.

Den største fordelen med treningen er at den er raskt unnagjort. Man trenger ikke skifte til treningsklær, man blir ikke så svett at man må dusje og man kan gjøre det hjemme. Det er også fint hvis man vil unngå belastningsskader, for eksempel hvis man har et vondt kne eller lignende, siden treningen er kontrollert og går over kort tid belaster den lite. En god venninne av meg ble til og med kvitt kneproblemene sine av treningen.

De siste årene har jeg brukt 7 minutters treningen 4-5 dager i uken og det passer meg godt. Det føles friere når man ikke må gjøre det hver eneste dag. Men 4-5 dager i uken, det klarer jeg.

Jeg gjør det sammen med mannen min, og vi sier til hverandre «Det er 7 minutter – og vi har godt av det!».

Skjermbilde 2016-08-01 kl. 19.54.10

Jeg bruker en app som heter 7 Minute Workout Challenge eller Sjuminutterstrening. Du finner den her. Den forteller hva man skal gjøre og hvor lenge, og den viser øvelsene på en enkel måte.

Det er 12 øvelser som gjøres en gang hver, i 30 sekunder, med 10 sekunders pause imellom. Øvelsene er nøye utvalgt, slik at man får best mulig effekt.

Når jeg er på ferie gjør jeg den også (det er jo så raskt gjort, det er derfor ingen grunn til ikke å gjøre det). Jeg har tatt bilder av alle øvelsene, slik at dere kan se hvor enkelt det faktisk er. Utrolig hva man rekker på 7 minutter.

Syv minutters_25

Stjernehopp

Syv minutters_13

Veggsitt

Syv minutters_14

Push ups

Syv minutters_15

Sit ups

Syv minutters_16

Step ups

Syv minutters_18

Knebøy

Syv minutters_17

Tricepsdips

Syv minutters_20

Planken

Syv minutters_19

Løping på stedet med høye kneløft

Syv minutters_22

Utfall

Syv minutters_24

Push ups med rotasjon

Syv minutters_21

Sideplanken

Følg gjerne Franciskas Vakre Verden på Facebook og Instagram for mer inspirasjon 🙂

Kunne du tenke deg boken Franciskas fristende kaker? Klikk HER for å bestille den.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *