Nå har jeg fått nok!

Jeg blir så trist når jeg ser alle de forskjellige diettene, som lover gull og grønne skoger, når de mest av alt er med på å gi oss dårlig selvbilde.

«Gå ned 10 kilo på 2 uker», «Slank deg 5 kilo på en uke» Bli kvitt mageflesket, grevinnearmene, dobbelthakene. Drikk dette, spis dette, tren slik. Få denne vakre kroppen!

Jeg har lyst til å rope: NEIIIII! Skjønner dere ikke at vi blir lurt!!

For hva skjer når vi ikke klarer å slanke oss de 5 kiloene på en uke, når vi fortsatt sitter igjen med «litt for mange» kilo? Eller går opp og ned i vekt? Hvordan får det oss til å føle? Og hva gjør det egentlig med kroppen vår?

Føler vi oss mislykkede, ikke gode nok og føler vi at alle andre klarer det bedre enn oss?

Ja, det er akkurat det som skjer? Og hva skjer hvis man har det dårlig med seg selv, da får man i hvert fall ikke mot nok til å trene eller til å ta vare på kroppen sin, da er det veldig lett å trøste seg med usunn mat.

Det er virkelig ikke greit!

Nå har jeg fått nok!

Nå er det på tide at vi boikotter alt dette umenneskelige kroppspresset, og i stedet finner andre løsninger!

Bli heller med på Bra nok dietten!

Bra nok dietten får du ikke kjøpt noen steder, men det er antakelig en av de mest effektive diettene som finnes.

Bra nok dietten handler om at du gir deg selv lov til å være bra nok, det handler om at du får øynene opp for, at du allerede er bra nok!

For du er allerede bra nok! Du er MER enn bra nok!

Når man har det bra med seg selv, så vil man automatisk også ta bedre valg. Det spiller ingen rolle om du veier noen kilo for mye, eller for lite, men det er viktig å ha en kropp man trives i. Og det får man, hvis man starter med å skjønne at man er bra nok! Da kan vi ta de gode valgene og da er det også mye enklere å få de gode resultatene.

Så start med å si til deg selv at du er bra nok! Start med å begynne å tro på at du er bra nok.

Og ta så de små gode valgene, for det handler ikke om å sulte seg i noen uker, det handler om å skape et liv, som akkurat DU synes er bra!

I stedet for å tvinge deg til å trene med noe du ikke liker, så finn heller noe du synes er gøy, da vil det ikke føles som trening, og da får du faktisk gjort det.

Jeg var aktiv kroppsbygger i 5 år, trente 6 dager i uken og fulgte alle regler for trening og spising. Det var gøy i starten, men etterhvert ble det bare et ork, jeg måtte tvinge meg avgårde til treningssenteret og jeg mislikte å være der.

Jeg leste en bok om å følge hjertet sitt og gjøre det man hadde lyst til, og der og da gikk det opp for meg at jeg 6 dager i uken gjorde noe jeg ikke hadde lyst til. Jeg sluttet å trene vekter på dagen, og begynte å ri og danse i stedet. Det er mer enn 20 år siden, og jeg har ikke angret et sekund.

Jeg danser fortsatt og jeg gleder meg til å dra på trening hver gang. I tillegg tar jeg 7-minutter´n, rett og slett fordi jeg vet at kroppen min har skikkelig godt av det. (Du kan se mer om den her). Det gir meg en masse helsegevinster som helt klart gjør det verdt det. (Nei, jeg er ikke sponset.) 🙂

Og når det gjelder mat, som er det aller viktigste, om man ønsker å gå ned i vekt, så har jeg sterkt tro på at det er mye viktigere å velge en god livsstil, enn å velge en god slankekur.

Vi vet jo innerst inne hva som er bra for oss og hva som ikke er det. Jeg elsker kaker, men jeg vet også at jeg ikke kan spise dem hver dag. Jeg spiser kanskje kake et par ganger i måneden, og da gjør jeg det med god samvittighet. Det handler nemlig om balanse, det handler om å finne en god livsstil, som man lett kan leve med.

Det handler om å ta gode valg og finne gode vaner. Gjør det enkelt for deg selv, og finn en livsstil som passer akkurat deg.

Kanskje kan du:

  • Spise litt mindre porsjoner av det du vanligvis spiser
  • Servere middagsmaten som ferdige porsjoner på tallerkenen, (det er lett å bli fristet om maten står på bordet)
  • Velge mer grønt og kjøtt og mindre ris, pasta og poteter
  • Gå på jakt etter sunne matvarer og la de ta større plass i løpet av en dag.
  • Bytte ut usunn drikke med vann, start gjerne med en gang om dagen og øk derfra.
  • Få familien med på å spise sunnere
  • Spise sundt i hverdagen og heller skeie ut på lørdagen. (Lørdagsgodt er ikke bare for barn).
  • Gå på jakt etter sunne og gode oppskrifter

Smaksløkene våre endrer seg, når vi venner dem til å få mindre søtt og fett vil alt smake mer og enda bedre.

Noe av det viktigste er å kjenne etter, virkelig kjenne etter. Er jeg virkelig sulten nå, eller spiser jeg fordi jeg er lei meg, glad eller noe annet? føler jeg at jeg fortjener en belønning eller trenger jeg trøst? Gi heller deg selv belønning og trøst på andre måter, og spis bare når du er sulten. Spis mindre porsjoner og kjenn etter når du er mett. Da holder det. Når du blir sulten igjen spiser du noe som er godt og sunt. Jo bedre du blir til å lytte til kroppen, jo bedre vil du få det og jo sunnere kropp vil du få.

Og ikke minst slutt å prøve å få til en kropp, som er umulig å få til. Jeg er 1.63 høy og kommer ALDRI til å få en standard modellkropp, uansett hvor mye jeg trener eller hvor sunt jeg spiser. Jeg har slapp hud på magen, åreknuter og cellulitter, men hva gjør vel det! Jeg har en sunn kropp som jeg er glad i og trives med. Jeg sulter den aldri, jeg tar bare gode valg og unner også meg selv kake og lignende av og til.

For livet er for kort til å være på evig slankekur! Og du fortjener så mye mer!

For du er bra nok! Mer enn bra nok!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

8 kommentarer

  1. Ragna Elise Støle

    Dette var noe jeg virkelig trengte å lese i dag. Tusen takk Franciska! Jeg vil lytte til rådene og tipsene du har skrevet her og gi meg selv en bedre hverdag!

    1. Så hyggelig å høre Ragna Elise!
      Jeg heier på deg!
      Stor klem
      Franciska 🙂

  2. Jeg er med ❤ så godt skrvet.
    Godt å lese, takk for gode tips.
    Veldig glad i deg.
    Klem fra Terje

    1. Tusen takk for koselig melding Terje!
      Kjempeglad i deg!
      Stor klem
      Franciska 🙂

  3. Gunn Stenseth Bertelsen

    Fantastisk….og så sant!!! 🙂 Takk for påminnelsen 😉 Ha en superfin dag!

    1. Bare hyggelig!
      Ha en kjempefin dag du også!
      Klem
      Franciska 🙂

  4. Nå sitter jeg her med tårer i øynene. Jeg trengte å lese dette nå for du har så rett❤️ Det er balansen vi må prøve å finne. Takk fine du

    1. Så hyggelig å høre Turid.
      Stor god klem til deg! 🙂