Disse energikulene gir krutt til beina

Energikuler_4

Er det bare meg, eller er det egentlig galskap å diske opp med stort kakebord til et idrettsarrangement?

Det er nok bare en tradisjon, men det virker jo litt rart når man tenker over det.

Alexander spiller Innebandy, og her er det kamper annenhver uke. Vi foreldre blir ofte bedt om å ha med en kake til salg i kiosken, og jeg har flere ganger tenkt at det ikke passer seg helt med kaker til idretsarrangementer. Særlig ikke midt i uka, som i dag, hvor jeg skal ha med en kake.

Denne gangen ble det derfor sunne og gode energikuler som ikke bare smaker godt, men som også inneholder masse sunt, som gir god og riktig energi før kampen.

Jeg trener selv dans fire timer i uka, (med denne herlige gjengen) og nå i helgen hadde vi ekstratrening, siden vi har et stort tv-show vi snart skal være med i (mer om det senere, jeg får nemlig ikke lov til å røpe noe enda. 😉 Her hadde jeg også med en porsjon med energikuler og de forsvant raskt og var gode å ha siden vi holdt på i mange timer.

Jeg deler selvfølgelig gjerne oppskriften. Det er veldig enkle å lage og de holder seg i flere uker. Fine å bruke som litt ettermiddags snacks til barna, til matparken, eller før trening.

Bruk gjerne økologiske ingredienser. Oppskriften er også melke- og glutenfri.

Når det gjelder ingredienser er det bare fantasien som setter grenser. Bruk sunne ingredienser og bland med det du selv liker best. Tilsett gjerne proteinpulver, nøtter, tørket frukt, chiafrø, solsikkekjerner eller hva du har lyst til. Dadlene gir sødme og kokosmelken binder det godt sammen, men du kan også bruke cocosa som bindemiddel eller bare honning og litt vann. Eksperimenter gjerne og lag din helt egen vri. 🙂

Energikuler_1

Energikuler

200 g dadler
60 g kokosmasse
25 g rå kakao (bakekakao)
200 g havregryn
1 dl rismelk, kokosmelk eller lignende
2 spiseskjeer flytende honning (Akaciehonning eller lønnesirup)
Kokosmasse til å trille kulene i.

Ha alt i en foodprosessor/kjøkkenmaskin og kjør til du får en masse det kan trilles kuler av. Hvis massen er for myk tilsetter du litt mer havregryn, kokosmasse eller kakao, hvis den er for tørr, tilsetter du litt mer rismelk eller honning.

Form til kuler og trill i kokosmasse.

Oppbevares i kjøleskap. Er holdbar i et par uker, hvis de da varer så lenge. 😉

Energikuler_2Energikuler_3

Følg gjerne Franciskas Vakre Verden på Facebook og Instagram for mer inspirasjon 🙂

Bestilling av bok 4

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *